Alt Text

GAJNIAK s.r.o.
Šafárikovo námestie 2
811 02 Bratislava

prevádzka :
Železničiarov 296/40
02801 Trstená
IČO: 51108798
IČDPH : SK2120612747
IBAN : SK27 0200 0000 0040 5241 4051

Volajte (9:00-16:00)
+421 905 275 832

Píšte ...
info@gajniak.sk

+ 421 905 275 832 info@gajniak.sk Po - Štv : 9:00 - 16:00, Pia : SERVIS (predajňa zatvorená)

Nový web? Toto by ste mali vedieť!

Ján Řezáč, kon­zul­tant webov, kto­rý me­ní chaos webov na pev­ný po­ria­dok. Rád pra­cu­je pre tých, kto­rí ne­ma­jú čas ro­biť chy­by. Jan Řezáč je kon­zul­tant webov na voľ­nej no­he, kto­rý me­ní chaos webov na pev­ný po­ria­dok. Na­pí­sal vý­bor­nú kni­hu o web­di­zaj­ne „Web os­trý ja­ko břit­va" a rád pra­cu­je pre tých, kto­rí ne­ma­jú čas ro­biť chy­by.

 

Ste naj­vplyv­nej­ším blo­ge­rom v Če­chách v ob­las­ti web­di­zaj­nu a kon­zul­tan­tom webov, ako dl­ho sa to­mu ve­nu­je­te? Čo vás pri­nú­ti­lo na­pí­sať kni­hu o webe?

Zo­be­riem to pos­tup­ne. Webom sa in­ten­zív­ne ve­nu­jem od ro­ku 2002, tak­že je to ne­ja­kých 12 ro­kov. Rov­na­ko ako os­tat­ným web­di­zaj­né­rom aj mne chodia raz za čas po­nu­ky na tvor­bu no­vé­ho webu či je­ho re­di­zajn. A 19. feb­ruára 2012 mi priš­la po­nu­ka na tvor­bu webu prib­liž­ne v tom­to zne­ní: „Sme fir­ma pod­ni­ka­jú­ca v od­bo­re ..., chce­me mať na webe hlav­nú strán­ku o nás, služ­by a kon­takt, poš­li­te ce­no­vú po­nu­ku." A v tej chví­li som si uve­do­mil, že klient sku­toč­ne dos­ta­ne nie­koľ­ko ce­no­vých po­núk, jed­nu z nich si vy­be­rie a web zreali­zu­je. A ten web bu­de mi­zer­ný. Tak som za­čal pí­sať kni­hu „Web os­trý ja­ko břit­va", kto­rú som v sep­tem­bri vy­dal v nak­la­da­teľ­stve Ba­roque Par­tners.

Po jej pre­čí­ta­ní sa roz­hod­ne nes­ta­ne­te „pro­fí­kom" na tvor­bu webov, ale bu­de­te mať cel­kom sluš­ný „fi­lo­zo­fic­ký zá­klad" a bu­de­te ve­dieť, kto­rým sme­rom má zmy­sel ďa­lej sa vzde­lá­vať. Tá­to kni­ha je od­ra­zo­vý mos­tík do sve­ta web­di­zaj­nu - nej­de do hĺbky, ale dá vám preh­ľad. Bez prob­lé­mov ju zvlád­ne i laik, kto­rý si chce ne­chať navr­hnúť web, na­priek to­mu, že kni­ha je pí­sa­ná pre web­di­zaj­né­rov.

 

Na akej úrov­ni je web­di­zajn na Slo­ven­sku a v Če­chách? Je cí­tiť veľ­ké roz­die­ly v po­rov­na­ní s iný­mi kra­ji­na­mi?

Nie som si is­tý ako to má­te na Slo­ven­sku, ale v Če­chách neexis­tu­je for­mál­ne vzde­la­nie pre web­di­zaj­né­rov. Tech­nic­ké vy­so­ké ško­ly ma­jú je­den či dva pred­me­ty, kto­ré vás naučia zá­kla­dy kó­do­va­nia. Ume­lec­ké ško­ly web vní­ma­jú ako sé­riu pla­gá­tov na ob­ra­zov­ke a rov­na­ko naučia člo­ve­ka len drob­ný vý­sek z cel­ko­vé­ho roz­sa­hu náš­ho od­bo­ru. Iný­mi slo­va­mi všet­ci web­di­zaj­né­ri sú sa­mou­ko­via. A kva­li­ta ich se­bav­zde­lá­va­nia je extrém­ne ne­kon­zis­ten­tná. Zvon­ku ne­má­te sko­ro ani šan­cu poz­nať, či pred va­mi se­dí di­zaj­nér ale­bo di­le­tant.

Si­tuácia je ale po­dob­ná v ce­lom re­gió­ne stred­nej Euró­py. Nie je veľ­ký roz­diel me­dzi vý­sled­ka­mi web­di­zaj­né­rov u nás, u vás, v Ne­mec­ku, Ra­kús­ku či Ta­lian­sku. Kva­li­ta­tív­ny (a fi­nanč­ný) skok náj­de­te v Lon­dý­ne, New Yor­ku či San Fran­cis­cu, v mes­tách, kto­ré sú dnes cen­tra­mi mo­der­né­ho web­di­zaj­nu.

Aké sú naj­čas­tej­šie chy­by, kto­rých sa do­púš­ťa­jú web­di­zaj­né­ri a vý­vo­já­ri pri tvor­be webov?

Pres­ko­čia uží­va­teľ­ský vý­skum, pre­to­že ne­ma­jú čas, roz­po­čet ale­bo obo­je. Vý­sled­kom je web, kto­rý je pos­ta­ve­ný na dom­nien­kach. Čím uni­kát­nej­ší je pro­jekt, tým viac sa na kon­ci uká­že in­tuícia web­di­zaj­né­ra. Chy­by sa sa­moz­rej­me ro­bia na mno­hých úrov­niach, ale pos­ta­ve­nie webu na sle­pej vie­re, nie na fak­toch je prav­de­po­dob­ne naj­deš­truk­tív­nej­šou chy­bou.

Exis­tu­jú zá­sad­né kro­ky, pod­ľa kto­rých za­dá­va­teľ do­ká­že na pr­vý poh­ľad od­lí­šiť dob­rý a zlý návrh pre di­zajn webu, pro­fe­sio­ná­la di­zaj­né­ra od ama­té­ra?

To, čo za­dá­va­teľ mô­že, je za­čať klásť otáz­ky: „Ako mi po­mô­že TO­TO, aby web pre­dá­val? Pre­čo TO tam je?". A web­di­zaj­nér od­po­vie, zdô­vod­ní a vy­ar­gu­men­tu­je. Po­kiaľ za­čne ob­ra­tom up­ra­vo­vať mies­ta, na kto­ré ste pou­ká­za­li, po­tom ho vy­hoď­te, pre­to­že je to di­le­tant. Op­ro­ti všeo­bec­né­mu pres­ved­če­niu - weby nie sú od to­ho, aby sa za­dá­va­te­ľom pá­či­li, ale aby pri­ná­ša­li od­po­ve­da­jú­ci vý­kon - naj­čas­tej­šie fi­nanč­ný.

Dob­rý návrh vznik­ne na zá­kla­de poz­na­nia váš­ho biz­ni­su a poz­na­nia uží­va­te­ľov webu - má tak jas­ný, ob­jek­tív­ny zá­klad, na kto­rom di­zaj­nér pos­ta­vil svo­ju prá­cu. Uro­bil di­zaj­nér uží­va­teľ­ský vý­skum? Je vý­sle­dok otes­to­va­ný? V tom prí­pa­de má vy­ššiu šan­cu na ús­pech.

Je mož­né, aby aj men­šie fir­my a ľu­dia s men­ším roz­poč­tom moh­li uva­žo­vať o kva­lit­nom webe?

Po­kiaľ ne­má­te pe­nia­ze, tak ne­mô­že­te chcieť web na mie­ru a mu­sí­te po­čí­tať aj s tým, že sa za­po­jí­te do tvor­by webu viac vlas­tný­mi si­la­mi. Ujas­ni­te si svoj zá­mer, spoz­naj­te ľu­dí, kto­rí bu­dú web pou­ží­vať a ne­chaj­te di­zaj­né­ra kú­piť šab­ló­nu za dvad­sať do­lá­rov na me­dzi­ná­rod­nej tr­žni­ci šab­lón. Vy­meň­te lo­go a pris­pô­sob­te far­by. A má­te web, kto­rý je o trie­du lep­ší, ako by vám do­dal prie­mer­ný web­di­zaj­nér, pre­to­že šab­ló­na sú­ťa­ží s de­siat­ka­mi ti­síc ďal­ších šab­lón po ce­lom sve­te, za­tiaľ čo prie­mer­ný čes­ký/slo­ven­ský di­zaj­nér sa po­hy­bu­je na úpl­ne inom tr­hu.

Za­bud­ni­te na gra­fic­ký di­zajn na mie­ru. Za­bud­ni­te na kód na mie­ru. Za­bud­ni­te na re­dakč­ný sys­tém na mie­ru. Sús­treď­te sa na skve­lý ob­sah (tex­ty, fo­tog­ra­fie, vi­deá, ...), kto­rý je ale pos­ta­ve­ný tak, že pod­po­rí va­šu znač­ku a pres­ved­čí va­šich náv­štev­ní­kov, aby uro­bi­li ta­kú ak­ciu, kto­rá má pre vás prí­nos.

Ke­dy je vhod­né re­di­zaj­no­vať web?

Vo chví­li, keď sa zme­nil váš biz­nis ale­bo mar­ke­tin­go­vá stra­té­gia a vy ste zis­ti­li, že sú­čas­né rie­še­nia vám viac ško­dia ako po­má­ha­jú. Web ne­má zmy­sel re­di­zaj­no­vať, pre­to­že vy­ze­rá za­sta­ra­lo. Gra­fic­ké tren­dy ma­jú všeo­bec­ne veľ­mi níz­ky vplyv na ob­chod­nú vý­kon­nosť webu (res­pon­zív­ny di­zajn - te­da di­zajn, kto­rý sa pris­pô­so­bí veľ­kos­ti váš­ho dis­ple­ja, pro­sím, ne­po­va­žuj­te za gra­fic­ký trend, ale za nut­nosť).

Aká zá­kaz­ka od klien­ta vás prek­va­pi­la? Pri­chá­dza­jú k vám čas­tej­šie klien­ti už s kon­krét­nou pred­sta­vou ale­bo hľa­dá­te rie­še­nia pos­tup­ne za cho­du.

V kaž­dej zá­kaz­ke ma nie­čo prek­va­pí a väč­ši­na tých prek­va­pe­ní je po­zi­tív­na. Nik­dy na za­čiat­ku tvor­by ne­tu­ším, ako bu­de web vy­ze­rať pri spus­te­ní. Mám hmlis­tú pred­sta­vu, kto­rú v prie­be­hu tvor­by pos­tup­ne up­ra­vu­jem a spres­ňu­jem pros­tred­níc­tvom rôz­nych nás­tro­jov a me­tód. Mu­sím pre­nik­núť do váš­ho biz­ni­su, va­šej fi­lo­zo­fie a tak­tiež do hláv ľu­dí, kto­rí bu­dú u vás na­ku­po­vať.

Po­kiaľ prí­de klient s pres­nou pred­sta­vou, čo bu­de na je­ho webe (ideál­ne na hlav­nej stra­ne ho­re), po­tom si sad­ne­me, ja mu vy­svet­lím pos­tup na­šej spo­lup­rá­ce a buď sa do­hod­ne­me, ale­bo sa ro­zí­de­me. Mo­jou úlo­hou je do­dá­vať vý­sled­ky, kto­ré pod­po­ria váš biz­nis, bez oh­ľa­du na to, aké o nich má­te na za­čiat­ku fan­tá­zie (a bez oh­ľa­du na mo­je vlas­tné pr­vot­né fan­tá­zie). Ak by som len reali­zo­val va­šu pred­sta­vu, tak to váš­mu biz­ni­su v 99% ne­po­mô­že, pre­to­že aj keď ste do­te­raz vi­de­li množ­stvo webov, tak ne­tu­ší­te, ako ne­ja­ký navr­hnúť tak, aby za­rá­bal pe­nia­ze.

S aký­mi naj­čas­tej­ší­mi chy­ba­mi sa stre­tá­va­te, a to ako z po­zí­cie za­dá­va­te­ľa, tak aj z po­zí­cie do­dá­va­te­ľa?

Klien­ti si nep­ri­púš­ťa­jú, že o návr­hu webu vlas­tne nič ne­ve­dia a väč­ši­nu ener­gie sús­tre­dia do gra­fic­ké­ho návr­hu hor­nej čas­ti hlav­nej stra­ny, čo je čas­tok­rát to naj­me­nej pod­stat­né mies­to ce­lé­ho je­ho webu. Biz­nis sa väč­ši­nou od­oh­rá­va in­de. Web­di­zaj­né­ri za­se pos­ta­via návrh webu na in­tuí­cii a fan­tá­zii bez re­le­van­tných vstu­pov a spät­nej väz­by. Obom, ale mô­že po­môcť mo­ja kni­ha.

Kto pri tvor­be webu mô­že a kto ne­vyh­nut­ne mu­sí za­sa­ho­vať? Na­koľ­ko pod­stat­ný je v tom­to kon­zul­tant?

Zá­le­ží na ty­pe webu a mar­ke­tin­go­vej stra­té­gii klien­ta. Po­kiaľ je je­ho cie­ľom zvý­šiť vy­hľa­da­teľ­nosť webu vo vy­hľa­dá­va­čoch, po­tom pot­re­bu­je nie­ko­ho, kto sa vo vy­hľa­dá­va­čoch veľ­mi dob­re orien­tu­je... ale­bo mu­sí mať v pro­jek­te čas na vy­skú­ša­nie mno­hých sle­pých ciest. Kon­zul­tan­ti sú od to­ho aby pro­jekt rých­lo po­su­nu­li správ­nym sme­rom.

Pre väč­ši­nu webo­vých pre­zen­tá­cií sa vy­pla­tí mať člo­ve­ka, kto­rý vám po­mô­že nap­lá­no­vať ako aj skve­lé­ho co­pywri­te­ra. Ďal­šie úlo­hy sa lí­šia pod­ľa ty­pu pro­jek­tu.

Akým sme­rom sa pod­ľa vás bu­de ube­rať web­di­zajn ďal­ších 5 ro­kov? Mo­men­tál­ne sú hi­tom scrollo­va­cie pa­ra­lax weby ty­pu In­stag­ram. Vie­te od­had­núť ďal­ší trend?

Priz­nám sa, že mňa gra­fic­ké tren­dy príl­iš ne­zau­jí­ma­jú, pre­to­že ne­ma­jú vý­raz­ný vplyv na ob­chod­nú vý­kon­nosť webu. Je úpl­ne jed­no, či je váš web plo­chý, s veľ­ký­mi fo­tog­ra­fia­mi ale­bo bo­ha­to ilus­tro­va­ný, po­kiaľ to se­dí k va­šej znač­ke. Všeo­bec­ne sa trend ube­rá k to­mu, že bu­de­me mať eš­te viac za­ria­de­ní a eš­te viac men­tál­nych mo­de­lov, s kto­rý­mi bu­dú ľu­dia na weby cho­diť, čo bu­de vy­tvá­rať vy­ššie ná­ro­ky na web­di­zaj­né­rov a ich vý­sled­ky.

Vo veľ­kej mie­re sa ve­nu­je­te té­me a príp­ra­ve pod­kla­dov na vý­be­ro­vé ko­na­nie pre web. Mi­mo­cho­dom, to bu­de aj té­ma va­šej pred­náš­ky na DAI­LY WEB - 19. 11. 2014 v Bra­tis­la­ve. Ako by si mal zá­kaz­ník vy­brať do­dá­va­te­ľa webo­vej strán­ky?

Po­kiaľ ne­má­te veľ­ké množ­stvo pe­ňa­zí, tak roz­hod­ne ne­vy­pi­suj­te vý­be­ro­vé ko­na­nie. Nik­to re­le­vant­ný sa vám do ne­ho nep­rih­lá­si. Viac si o tej­to té­me po­vie­me na DAI­LY WEBe. :-)

Bliž­šie in­for­má­cie o prog­ra­me kon­fe­ren­cie http://www.in­formslo­va­kia.sk/sk/kon­fe­ren­cia/dai­ly-web-2014

Zdroj: Jana Mujkošová, In Form Slovakia s. r. o.

 

Adresa na ktorej by ste mali začať... Gajniak s.r.o.

Predaj a servis výpočtovej a kancelárskej techniky, predaj a servisné stredisko pre registračné pokladnice a terminály, výroba web stránok a eshopov...
FIRMA
Kontakty

Volajte (9:00-16:00)
+421 905 275 832

Píšte ...
info@gajniak.sk

Táto webstránka používa súbory cookies

Používame len povinné cookie, ktoré sa týkajú funkčnosti našich webových stránok a umožňujú nám zlepšovať služby, ktoré vám ponúkame prostredníctvom našich webových stránok, napríklad tým, že vám umožňujú prenášať informácie medzi stránkami našej webovej lokality, aby ste nemuseli znova zadávať informácie, alebo rozpoznaním vašich preferencií, keď sa vrátite na našu webovú stránku.

Login