GAJNIAK s.r.o.
Šafárikovo námestie 2
811 02 Bratislava
prevádzka :
Železničiarov 296/40
02801 Trstená
IČO: 51108798
IČDPH : SK2120612747
IBAN : SK27 0200 0000 0040 5241 4051
Volajte (9:00-16:00)
+421 905 275 832
Píšte ...
info@gajniak.sk
GAJNIAK s.r.o.
Šafárikovo námestie 2
811 02 Bratislava
prevádzka :
Železničiarov 296/40
02801 Trstená
IČO: 51108798
IČDPH : SK2120612747
IBAN : SK27 0200 0000 0040 5241 4051
Volajte (9:00-16:00)
+421 905 275 832
Píšte ...
info@gajniak.sk
Vybrať najčastejšie sa opakujúce chyby firemných webových stránok nie je jednoduché, určite však medzi ne môžeme zaradiť nasledujúcich 10 „chuťoviek".
1. Príliš kreatívny dizajn
Kreativita je pri tvorbe webu neoceniteľná a najdôležitejšia časť procesu. Problém nastáva v okamihu, keď sa dizajnér „nechá uniesť" svojou, resp. zákazníkovou predstavivosťou a vznikne niečo, čo popiera nielen uznávané webové štandardy, ale aj akúkoľvek logiku a súdnosť.
Zlaté pravidlo hovorí, že pravdu v konečnom dôsledku nemá dizajnér ani zákazník, ale používateľ/návštevník stránky.
2. Farebné inšpirácie na spôsob„papagája"
Zvoliť vhodnú kombináciu farieb pre firemný web je niekedy skutočná alchýmia. Farby a ich kombinácie dokážu návštevníka nadchnúť, ale aj odradiť. Môžu ho podporiť v túžbe nakúpiť produkty, ale aj pôsobiť nepríjemne a neprirodzene.
V extrémnych, ale, žiaľ, nie až takých zriedkavých prípadoch dokáže vzniknúť aj dokonalá kombinácia inak nekombinovateľného. Výsledok? Okrem vypálených oči návštevníkov pokazený prvý dojem z inak možno kvalitnej spoločnosti a s tým súvisiace ďalšie komplikácie. Pritom stačí málo, napr. nechať si poradiť od odborníkov z odboru a inšpirovať sa najlepšími.
3. Použiteľnosť webu ako neznámy pojem
Použiteľnosť webu je jedna z troch hlavných priorít pri realizácii každej kvalitnej prezentácie. V praxi to znamená maximálnu prehľadnosť stránky, dostupnosť informácii na minimum kliknutí, usporiadanie layoutu stránky tak, aby používateľa nemiatla, ale naopak, orientáciu na stránke maximálne uľahčovala.
Význam použiteľnosti narástol ešte viac s príchodom responzívneho dizajnu, kde práve prehľadnosť na mobilných zariadeniach je základný faktor úspechu. Množstvo kreatívnych firemných webových stránok na tento aspekt zabúda a platí za to krutú daň. Napríklad aj vysokou mierou odchodov z úvodnej stránky a stratou potenciálnych zákazníkov.
4. Kvalitný obsah je zbytočnosť (aj tak to nikto nečíta)
Obsah je nevyhnutnosť. Obsah je kráľ. Mať kvalitný dizajn v roku 2015 už jednoducho nestačí, ak nemáte kvalitne spracovaný a zaujímavý obsah, nemáte nič iné ako prázdny nepoužiteľný obal.
Dôvodov, prečo je to tak, je milión, stačí si vybrať:
- Google uprednostňuje vo vyhľadávaní weby s kvalitným a unikátnym obsahom
- Používatelia internetu už trpia nielen reklamnou, ale aj obsahovou slepotou (nečítajú pridlhé alebo neštruktúrované obsahy)
- Zákazníci a partneri hľadajú relevantné a rýchlo dostupné informácie s výpovednou hodnotou
5. Na gramatike nezáleží
Záleží, a veľmi. Obsah s gramatickými chybami komunikuje smerom k zákazníkom hneď niekoľko negatívnych dojmov, počnúc neprofesionálnosťou cez ležérny prístup k takej dôležitej veci, ako je komunikácia so zákazníkom, a končiac neschopnosťou poučiť sa na svojich chybách.
Množstvo testovaní a štúdií ukázalo, že gramatické chyby odradili v obchodnej komunikácii drvivú väčšinu potenciálnych klientov.
6. Fotky na web zásadne z fotobanky
Jeden z masovo rozšírených postupov pri webových prezentáciách je používanie komerčného fotografického materiálu zakúpeného z rôznych fotobánk.
Hlavný problém je však umelé potláčanie unikátnosti firmy a jej identity, keďže zákazník a často aj realizátor volia ľahšiu cestu, ktorou je fotobanka, než by si nafotili vlastné prezentačné fotky. Trend osobného prístupu a komunikácie vo svete je jasný, verme, že sa čoskoro dostane aj k nám.
7. Aktualizácia raz za rok bohato stačí
Množstvo firiem si nechá vyrobiť kvalitnú a zaujímavú webovú stránku, ale jej výrobou a spustením aj skončia. Web je v čase spustenia moderný, zaujímavý a aktuálny, ale prejde niekoľko mesiacov, v horšom prípade aj rokov, a z firemného webu bez akýchkoľvek známok života je prezentačná mŕtvola.
V súčasnej dynamike internetu je grafická, technologická a obsahová životnosť stránky na úrovni dvoch až troch rokov, ale priebežnou aktualizáciou a starostlivosťou o web sa jeho životnosť dá predĺžiť aj na dvojnásobok.
8. Kvalitný kód? Hlavne nech to bliká a trúbi
Tento bod je väčšinou v rukách realizátorov, keďže drvivá väčšina zákazníkov nemá znalosti o technologickom základe webu, výhodách a nevýhodách príslušného systému a v konečnom dôsledku ich ani nepotrebuje mať.
V oblasti webového vývoja je, žiaľ, bežnou praxou realizovať firemné weby „na kolene", čoho výsledkom je zle naprogramovaný web bez základných znalostí webových štandardov a trendov. Snaha firmy ušetriť ju však väčšinou dobehne nepekným spôsobom.
9. Vieme, ale nepovieme
Týmto pravidlom akoby sa riadilo až neuveriteľné množstvo firemných webov. Tvoriť webovú prezentáciu s cieľom nič cez ňu nepovedať je ako kúpiť si oblek do práce v kotolni.
Poskytnúť zákazníkovi všetky nevyhnutné informácie, ktoré potrebuje, aby sa pre vás rozhodol, je rovnako dôležité ako urobiť ich podanie zaujímavým a pútavým.
10. Kvalitne, ale „za facku"
Kvalitne a lacno je „perpetum mobile" každého zákazníka a utópia pre každého dodávateľa. Pri firemných weboch lacnú prácu takmer vždy vidieť, hoci nie vždy na prvý pohľad. Keďže je to však v súčasnosti najčastejšia forma prvého kontaktu so zákazníkom, riskovať lacný dojem sa nevypláca.
Tvorba webu sa totiž iba zriedka týka nejakého konkrétneho produktu, väčšinu ceny realizácie tvoria služby a proces výroby, resp. čas nad tým strávený. Cena by tak mala vždy reflektovať náročnosť realizácie a neprimerane nízka cena zvyčajne poukazuje na nízku kvalitu vyhotovenia. Česť výnimkám.
Nájsť na niečom chybu je zvyčajne nesmierne jednoduché, no ak hovoríme o takom rozsiahlom pojme, ako je webová prezentácia, rozpis väčších i menších nedostatkov by zabral niekoľko zborníkov. To, či ich spôsobila nedostatočná spôsobilosť dodávateľa alebo nástojčivosť a tvrdohlavosť zákazníka, nie je podstatné. Podstatné je vyrovnať sa s nimi rýchlo a efektívne.
Imrich Koval, Merineo, zdroj : http://www.itnews.sk/
Na základe schváleného návrhu zákona sa od 01.01.2025 upravuju a dopĺňajú sadzby DPH v ekasách. Výrobcovia upresňujú detaily pre plynulý prechod tejto legislatívnej zmeny. Informácie sú priebežne aktualizované podľa informácii FS a výrobcov pokladníc.